Evropa

Fenomén last-minute a realita

Last-minute (nebo last-moment) je fenomén už několik let v oblasti cestování do zahraničí. Dříve cestování-chtiví občané museli stát frontu před Čedokem, dnes se můžete rozhodnout, že pojedete na dovolenou na poslední chvíli. Je to ale vždy výhra?

Už se obecně ví (alespoň doufám), že dovolená koupená na poslední chvíli nemusí být vždy stejně kvalitní, co se týče ubytování. Například nemusíte být ubytováni na stejně pěkném pokoji s výhledem jako ostatní. Prostě dostanete to, co na vás zůstane. Jenže to platí jenom někde. Platí to u ubytování, kde CK ví dopředu, která studia nebo apartmány má přesně zarezervované a určuje umístění klientů dopředu. Typicky to bývá nejčastější třeba v Řecku. Někdy si dokonce můžete zarezervovat přesně ten pokoj, kde jste třeba byli loni, nebo máte doporučení od známých. Když cestujete ale do Egypta, pokoje se stejně rozdělují až na recepci a tam nikoho nezajímá, kolik jste zaplatili doma (někdy je spíš zajímá, kolik zaplatíte na bakšišném teď a tady, ale to je jiný příběh).

Tak je to teda výhoda nebo ne? Vysvětleme si pro pochopení, co je to princip nákupu na last-minute: cestovní kancelář má určité množství ubytovacích kapacit fixně zarezervováno a musí je zaplatit, ať jsou obsazené nebo ne. Nebo obdobně – má zaplacená sedadla v charterovém letu. A tuto kapacitu nenaplní. Tak se to snaží prodat na poslední chvíli s výraznou slevou. Z tohoto vysvětlení vyplývá, že CK, která prodává last-minute možná měla něco špatně rozmyšlené. Něco neklape. Jde o něco o co není zájem. Nejčastěji je nálepka „last-minute“ hlavně reklama a sleva je minimální.

V posledních pár letech je navíc o dovolenou v zahraničí velký zájem. Na last-minute ušetříte méně než dříve. Jestli budete čekat na last-minute, můžete zjistit, že nejen, že není žádná sleva, ale dokonce nejsou žádná místa do hotelu, nebo dokonce destinace, kterou jste si vybrali. Že je prostě vyprodáno.

Má teda cenu čekat na nabídky last-minute? Jestli víte, kdy budete mít volno, naplánujte si dovolenou dopředu. Ušetříte taky, CK dávají běžně slevy za včasný nákup. A stačí zaplatit jen nízkou zálohu. Jestli se musíte rozhodnout na poslední chvíli, třeba z pracovních důvodů, vybírejte last-minute. Počítejte ale s tím, že výběr bude menší, to nejlepší už bude rozebrané.

Máte to jako s jiným zbožím, třeba textilem. Když vidíte svetr, který se vám líbí, můžete si to koupit hned nebo čekat na podzimní výprodej a doufat, že to tam zůstane. Jestli je vám ale zima, musíte si vybrat hned a nečekat.

Jestli se chcete podívat na aktuální zájezdy last-minute, tak pokračujte tady.

Jaké máte Vy zkušenosti s last-minute zájezdy? Napište do komentářů…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *